Ülőmunka – ártalmatlannak tűnik, pedig veszélyes

A jelenkor életformája sok szempontból veszélyes az egészségünkre nézve, és tudatos odafigyelés nélkül súlyos károkat okozhatunk magunknak: állandóan rohanunk, teljesítünk és stresszelünk, nem figyelünk magunkra, nem alszunk eleget, helytelenül táplálkozunk, és keveset mozgunk. Az egyik legnagyobb veszélyt az ülőmunka jelenti. Bár a számítógép megkönnyíti és felgyorsítja a munkavégzést, sajnos ülni kell a monitor előtt, naponta akár 6-8 órában, ami hosszú távon nem maradhat következmények nélkül.

Noha létezik helyes ülés, jobban mondva ülés közbeni helyes testtartás – talp a földön, derék a támlának támasztva, térdhajlat és comb-hát derékszögben, derék a háttámlának támasztva, és mindezek tetejében fontos az asztal megfelelő magassága is –, az ülőmunkát végzőknek mindenképp figyelniük kell arra, hogy ne görnyedjenek, és hogy optimális mennyiségű és minőségű mozgást vigyenek a mindennapjaikba. De milyen konkrét veszélyeket hordoz magában az ülő életforma?

  • Erőteljesen terheli a gerincet, jobban, mint az állás. Az ülés eleve nagy nyomás alá helyezi a porckorongokat, a helytelen ülésből fakadó féloldalas nyomás pedig könnyen porckorongsérv kialakulásához vezethet.
  • Ugyancsak nagy terhet jelent az izomzatra és az ínszalagokra, amit sok esetben fájdalom kísér. Romlik az izmok és egyéb szövetek vérellátása és anyagcseréje, aminek különféle degeneratív elváltozásban megnyilvánuló következményei lehetnek.
  • Az ülés a belső szerveket sem kíméli, hiszen azok összenyomódhatnak, és az elégtelen vérellátás miatt romolhat a funkciójuk.
  • A lábak is óriási terhelésnek vannak kitéve. Sokak tapasztalják, hogy a sok üléstől bedagad a lábuk, ami hosszú távon megnöveli a trombózis kockázatát.

 

Segítsünk magunkon beiktatott mozgással és ergonomikus irodaszékkel!

Ha ülőmunkát végzünk, nagyon fontos, hogy legalább óránként alaposan mozgassuk át magunkat. Ülés közben is végezhetünk gyakorlatokat, nyújtózkodhatunk, megfeszíthettük az egyes izomcsoportjainkat. Mindenképp gondoskodjunk kényelmes és egészséges ülést biztosító ergonomikus ülőalkalmatosságról, legyen az gamer vagy irodai forgószék, de a mozgást ne hanyagoljuk el – én ne akkor kezdjünk bele, amikor már fáj és szúr, hanem az első munkanapunktól.